Har du blitt svindlet?
Redd du kan ha blitt utsatt for svindel? Da haster det. Slik går du frem:
Hvis du har den minste mistanke eller vet at du har blitt utsatt for svindel, er det viktig at du tar kontakt med oss umiddelbart på vår døgnåpne telefon +47 69 89 91 00! Hvert minutt teller, og desto raskere du kontakter oss, desto mer får vi begrenset skadeomfanget eller forhåpentligvis hindret svindelen fullstendig. Det er bedre å overreagere enn å ikke gjøre noe.
- Ring 69899100. Tast 1 for sperring av kort, og deretter 1 igjen for å komme til sperretjenesten.
- Be om at både kort og BankID blir sperret. Skulle det vise seg i ettertid at det var unødvendig å sperre begge deler, kan banken åpne det igjen, men første prioritet nå er å stoppe svindlerne.
- Hvis du har Vipps, bør du sjekke om du kommer inn i appen. Hvis du IKKE gjør det, ta kontakt med Vipps på +4724240510, slik at de får sperret den.
- Bra! Du har nå gjort det som haster. Vi vet det er en skremmende og stressende situasjon når man kan være utsatt for en svindel. Du har nå gjort det du kan i dette øyeblikket, så skal vi hjelpe deg så godt vi kan videre. Vær oppmerksom på at svindlerne kan forsøke å ta kontakt med deg igjen, og f.eks utgi seg for å være banken eller politiet. Husk: Vi eller politiet vil ALDRI be om ditt BankID-passord eller koder.
- Sikre dokumentasjon. Ta gjerne skjermbilder og lagre kommunikasjon med svindler. Dette kan være alt fra chatlogger og telefonnummer, til e-post - henvendelser og lenker. Noter deg så mye du kan huske av hva som har blitt sagt, hva du har gjort og når.
- Ta kontakt med oss i vår åpningstid, så skal vi guide deg videre og få en oversikt over hva som har skjedd. Du vil blant annet få beskjed om å sende inn eventuell reklamasjon. Dersom du har oppdaget ukjente trekk fra kortet ditt, kan du reklamere her.
Les mer og lær deg selvforsvar mot svindel på svindel.no.