Hva gjør banken når vi mistenker svindel?
Hva gjør banken om vi mistenker at du som kunde blir utsatt for økonomisk bedrageri som kjærlighetssvindel, investeringssvindel eller annen type svindel?
Som du kanskje allerede er kjent med, så plikter Eidsberg Sparebank å gjennomføre kundetiltak og etterleve "kjenn-din-kunde"-prinsippet både i forbindelse med etablering og løpende oppfølging av kundeforhold. Dette innebærer blant annet at vi må undersøke med våre kunder hvor pengene i banken kommer fra og hva de skal brukes til.
Dersom våre systemer gir oss indikasjoner på transaksjoner i ditt kundeforhold som kan være tilknyttet en form for svindel, hvor hensikten er å utsette deg som «offeret» i denne sammenheng for økonomisk bedrageri, vil vi ta kontakt med deg. Som bank har vi god innsikt i, og kompetanse om, ulike svindelformer og trender. Vi har derfor et stort ansvar når det kommer til å bistå våre kunder med denne kompetansen.
Vi kommer i disse tilfellene til å be deg redegjøre for de transaksjoner vi mener kan være tilknyttet mulig bedrageri mot deg som kunde. Vi vil også be deg om å vedlegge eventuell tilgjengelig dokumentasjon.
Til tross for at henvendelsen fra Eidsberg Sparebank i første omgang kommer skriftlig, ønsker vi naturligvis et møte med deg, hvor du kan redegjøre for transaksjonene og formålet med disse muntlig. Disse møtene opplever vi som veldig nyttige, for både deg som kunde og for oss som banken din.
Vi presiserer at de indikasjoner banken kan ha, naturligvis kan være feil. Det er derfor viktig at vi får mest mulig informasjon rundt de transaksjonene vi etterspør, slik at vi som fagpersoner kan gjøre denne vurderingen. Tatt i betraktning den informasjonen vi besitter på tidspunktet vi tar kontakt med deg på, knyttet til situasjonen generelt og overføringenes formål, kan vi være nødt til å gjøre noen umiddelbare begrensninger i ditt kundeforhold. Dette for å forhindre mulige økonomiske tap for deg som kunde. Vi forstår at en slik henvendelsen kan oppleves overveldende for deg som kunde, men håper samtidig det er forståelse for og tillit til bankens avgjørelse.
Eidsberg Sparebank har et viktig samfunnsoppdrag når det gjelder å beskytte kundene våre mot svindel og bedragerier, og vi tar vårt etiske ansvar på alvor – på godt og vondt, avhengig av hvordan man ser det. Det handler i det store og hele om at vi skal beskytte kundene våre!